Ruiterstandbeelden
Het mooie boek ‘From Marcus Aurelius to Kim Jong-Il’ kreeg ik, omdat ik geen ruiterstandbeeld voorbij kan lopen zonder te kijken hoe de ruiter op zijn paard zit. Knijpt hij met zijn knieĆ«n of maakt hij de binnenkant van zijn benen lang en zuigt hij zich daarmee diep in het zadel? Is de ruiter de baas over zijn paard of laat hij zich vervoeren als een zak aardappels om maar een enkel aspect te noemen.
Dit boek laat zien dat je ook totaal anders kunt kijken. Niet hoe de ruiter op zijn paard zit, maar wie is die ruiter? Was het een vorst die zijn land goed deed of een woeste krijger, een veroveraar? Wie heeft het beeld gemaakt en in welke periode is het gemaakt? Hoe oud is het beeld? Waarom staat dat ruiterstandbeeld op die plek?
Staat het paard rustig stil met het gewicht over vier benen verdeeld (‘Vierkant’ zeg je in het jargon) of gaat het in draf of galop of zoals het vroeger op school eindeloos in dictee’s terugkwam: de vurige paarden steigerden.
Het zijn momentopnames. We denken beweging te zien, maar het beeld is van brons of van steen. Het beweegt absoluut niet. Het blijft roerloos op z’n sokkel. We kunnen er erg lang naar kijken…
Reacties
Comments are closed.
De stand van het steigerende paard, in ” levade” als beeld of schilderij, was voorbehouden aan de adel ! ( Paulus Potter’s portret van Diederick Tulp).
Bron: de levens van Jan Six, Geert Mak)