Slow movement 2
Gedurende 25 jaar werd Nederland ‘s ochtends gewekt door de stem van Ab Goubitz (en aan de vleugel Arie Snoek): ” Goedemorgen luisteraars, staat u allen klaar?”
Simpele bewegingen met pianobegeleiding maakten Nederland wakker door opgewekt aan de slag te gaan met ritmische bewegingen: ta jam, ta jam, ta juppadi jam…
Was alles vroeger beter? Nee, vroeger was het anders. Veel bewegen van nu gaat op een dreun. Vooral hart en longen worden gestimuleerd. Inspanning, zweten…
De dagelijkse class voor dansers begint nog altijd uiterst rustig. Ik heb associaties met een tekening uit het kinderboek ‘Babar et la vieille dame’. Inderdaad, in het Frans, mijn moeder vond het wenselijk om ons vroeg met een andere taal te confronteren: “Jullie begrijpen toch wel waar het over gaat en zo wen je vast aan de klanken. Dat maakt het later makkelijker om een taal te spreken en te verstaan.”
Het olifantje Babar komt in de stad, nadat zijn moeder doodgeschoten is door een jager en gaat bij de oude dame wonen. Ze beginnen de dag met gymnastiek*.
Kniebuigingen of plié’s, zoals dansers dat nog altijd in het Frans zeggen. Rustig in de enkels bewegen, de achillespees wordt langer, de knieën komen vóór de voeten, de druk komt onder de bal van de voeten en het hele lijf daalt recht in de as naar beneden om vervolgens op te veren vanuit de voorvoeten. Dat is de basisbeweging, verder kunnen er allerlei bewegingen aan toegevoegd worden, met de romp en met de armen, de benen parallel of uitgedraaid. Plié komt van het werkwoord plier: buigen of vouwen. U vouwt zich in en u vouwt zich uit, terwijl u stabiliteit vanuit de voeten ontwikkelt. Stabiel staan dus … wordt vervolgd
* Zie de echte originele tekeningen van ‘Babar et la vieille dame’ bij google afbeeldingen.